Stan przyjmowanych spraw, kolejność ich załatwiania lub rozstrzygania
Stan przyjmowanych spraw, kolejność
ich załatwiania lub rozstrzygania Zgodnie z art. 6 ust. 1
pkt 3 lit. e ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnianiu podlega m.
in. informacja publiczna o stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich
załatwiania lub rozstrzygania. Korespondencja
wpływająca do Urzędu Gminy Radziejowice podlega rejestracji w
dziennikach podawczych kancelarii Urzędu, gdzie dokonuje się rozdziału
korespondencji - zgodnie z właściwością - na poszczególne samodzielne stanowiska
pracy i kierowników referatów,
którzy przekazują ją do realizacji poszczególnym
pracownikom. Postępowanie z
dokumentacją niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz
informacji w niej zawartych o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
reguluje Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20.01.2011 r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w
sprawie organizacji
i
zakresu działania archiwów zakładowych Dz.U.Nr14, poz.67
Sprawy w Urzędzie Gminy
Radziejowice rozpatrywane są według kolejności wpływu z
zachowaniem terminów określonych w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. w Dz. U. z 2000 r.
Nr 98, poz. 1071 z
późn. zm.). Z informacją o sposobie załatwienia
sprawy, związanych z tym opłatach, wymaganych dokumentach można zapoznać
się wchodząc na strony poszczególnych referatów. -
Referat Organizacyjny, Spraw Obywatelskich i USC -
Referat Finansów -
Referat Rozwoju Lokalnego i Gospodarki Gminnej Pracownicy
przyjmują interesantów codziennie w godzinach pracy urzędu tzn.
Nad prawidłowością,
terminowością udzielenia odpowiedzi na korespondencję nadzór sprawują Sekretarz
Gminy oraz Kierownicy referatów. Osoby zainteresowane
dostępem do informacji o stanie spraw, w których są stroną lub spraw o
charakterze powszechnym, aby uzyskać stosowne informacje będą musiały znać numer
kancelaryjny skierowanego do urzędu pisma np.
Przekazanie numeru
kancelaryjnego nastąpi po skutecznej identyfikacji
sprawy. Podstawową metodą
identyfikacji będzie poprawne przekazanie przez zainteresowanego danych o
sprawie tj. dokładnej daty złożenia lub wysłania pisma i opisu przedmiotu
sprawy. W odniesieniu do
instytucji wystarczy podanie znaku sprawy. Wójt
oraz jednostki organizacyjne gminy przyjmują
sprawy do załatwienia w trybie określonym w przepisach ustawy z
dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr
98, poz.1071 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z art.63 Kodeksu postępowania
administracyjnego: ·
podania
(żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie,
telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a
także ustnie do protokołu. ·
podanie powinno zawierać co najmniej
wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość
innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. ·
podanie
wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez
wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy
podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub
protokół podpisuje za nią inna osoba upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok
podpisu. Organ
administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli
wnoszący je tego żąda. Termin
załatwienia sprawy - zgodnie
z instrukcją kancelaryjną pracownicy załatwiają sprawy według kolejności ich
wpływu i stopnia pilności. Każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem bez
łączenia jej z inną sprawą nie mająca z nią bezpośredniego związku. Zgodnie
z Kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej
obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Niezwłocznie powinny być
załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione
przez stronę, lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z
urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia
na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ. Załatwienie
sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż
w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu
dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym- w
ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Do terminów określonych w w/w
przepisach nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla
dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów
opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od tego
organu. Przed
złożeniem wniosku w określonej sprawie należy dowiedzieć się, jakie
dokumenty
będą musiały być złożone razem z tym wnioskiem. Szczegółowej
informacji na ten temat powinien udzielić pracownik, zajmujący się załatwianiem
danego rodzaju spraw. Należy się upewnić czy informacja o wymaganych dokumentach
jest pełna, tj. upewnić się, czy wiemy jakie dokumenty musimy dostarczyć oraz w
jakiej formie powinny one zostać dostarczone (np. oryginały, kopie, kopie
poświadczone notarialnie). Należy zwrócić uwagę, że przedstawiane dokumenty
muszą być autentyczne. Wykorzystywanie
nieprawdziwych dokumentów jest poważnym przestępstwem, zagrożone surowymi
karami. Nie wolno dokumentów niszczyć, ani przerabiać. Nie można też wprowadzać
w błąd pracownika samorządowego za pomocą dokumentów sfałszowanych. Zagrożenie
karą dotyczy także pracownika samorządowego poświadczającego nieprawdę.
Naruszenie tych zasad również powoduje odpowiedzialność karną. Pracownicy
są zobowiązani do należytego i wyczerpującego informowania
stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć
wpływ na sposób załatwienia sprawy a w szczególności: ·
udzielania
informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści
obowiązujących przepisów; ·
niezwłocznego
rozstrzygnięcia sprawy, a jeżeli to niemożliwe do określenia terminu jej
załatwienia; ·
informowania
zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy; ·
powiadomienie
o przyczynie niezałatwienia sprawy; ·
informowanie
o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych
rozstrzygnięć; Od
decyzji wydanej przez Wójta Gminy stronie przysługuje prawo odwoływania
się. Na każdej decyzji umieszczone jest pouczenie o takiej
możliwości. Odwołanie wnosi się do organu wyższej instancji w ciągu 14 dni, za
pośrednictwem organu, który wydał decyzje. Wniesienie odwołania wstrzymuje
wykonanie decyzji. Nie dotyczy to jednak tych decyzji, z których treści wynika,
że mają być wykonane natychmiast lub ich natychmiastowe wykonanie następuje z
mocy ustawy. |
Data modyfikacji: 2012-12-03 13:02:13
Opublikowane przez: Jarosław Sumiński